ניהול רזה - Lean Management

לאורך השנים אנחנו עוזרים לארגונים רבים לצעוד במסע של ה – Lean. החל מיצירת מודעות‚ בניית התרבות והאסטרטגיה‚ דרך הדרכות‚ הקניית הכלים המעשיים לניהול‚ ועד לניהול תכניות יישום רב שנתיות. לצורך כך אנחנו נעזרים בכוחות הפנימיים של הארגון‚ ותמיד תוך כדי עבודה אנו מקנים את כל הידע הקיים אצלנו לחברה המיישמת. אנחנו מלמדים איך ללמוד ולעשות את זה‚ והמסע של ה - Lean נמשך.

 

מה זה Lean ?

אסטרטגיה ארגונית הרואה בתהליכי הליבה כח מניע ליצירת יתרון תחרותי של כל עסק.

תמצית האסטרטגיה:
* מיקוד בתהליכי העבודה לצורך צמצום פעולות חסרות ערך בעיני הלקוח.
* טיפוח מצוינות של מנהלים ועובדים שמקדמים את השיטה.
* יצירת תרבות ארגונית של שיפור ולמידה עצמאית לאורך זמן. ארגון לומד.
* ביסוס החלטות הנהלה על חמשת העקרונות הבסיסיים, תוך ראיה ארוכת טווח.

חמשת העקרונות הבסיסיים הם: ערך ללקוח, זרם ערכים, זרימה, משיכה, שלמות.

ערך ללקוח: תפקידו של הארגון לתת ערך מוסף ללקוחותיו. עלינו כארגון לעסוק כל הזמן בשאלות: מיהו הלקוח שלנו ? מהו הערך שאנו מביאים ללקוח?  מה הלקוח באמת צריך ורוצה ? מדוע שירצה לעבוד איתנו ולא עם המתחרים ? מה אנחנו צריכים לעשות בכדי שירצה לעבוד איתנו ?

זרם הערכים: מהו סט הפעילויות שמוספיות ערך ללקוח? על מה הוא מוכן לשלם? 
כל השאר הוא בזבוז, muda. עלינו כארגון לזהות כל הזמן את הבזבוזים בתהליכים, ולחסל אותם, כך שנשאר בסופו של דבר רק עם פעולות בעלות ערך.

זרימה: תוך כדי חיסול הבזבוז, ובמקביל, עלינו ליצור בכל תהליך זרימה. תנועה של פעילויות מוסיפות ערך לכיוונו של הלקוח. מלאי בתהליך עוצר את הזרימה. תקלות, תכנונים, עבודה במנות גדולות - הם כולם בזבוזים שמונעים מאיתנו ליצור זרימה של התהליך, ייצורי, שירותי או משרדי כאחד. השאיפה היא להניע יחידת תוצר אחת, one piece flow, ואז הזרימה תהיה מושלמת. הזרימה מעלה את כל הקשיים על פני השטח, ומחייבת את הארגון לטפל טיפול שורש בבעיות, כאן ועכשיו, אחרת הכל נתקע. זוהי הזרימה.

משיכה: אנו מייצרים ופועלים רק כשיש  דרישת לקוח. הארגון  פועל  על פי צורך אמיתי  של לקוחות. הדבר נכון בתוך הארגון, בין תחנות עבודה, בין מחלקות, חטיבות, מפעלים, ובואדי שהוא נכון מול הלקוח הסופי. כל לקוח בתהליך נותן סימן, kanban, מתי הוא זקוק למוצר או לשרות שאנו מספקים. ואז המערכת עובדת בשיא המהירות והיעילות, בכדי לספק צורך זה.

שלמות: שפרו שוב ושוב ושוב את ארבעת העקרונות הקודמים. צרו ארגון לומד, מתקן, שאינו פוחד להתמודד עם כשלונות והצלחות. זוהי תרבות, הלך רוח שבו כולם באים לעבודה כל יום בכדי לשפר. כל זאת נעשה תוך מתן כבוד לעובד ולתרומתו לארגון.

מקור האסטרטגיה במפעלי טויוטה ביפן, והיא פותחה החל מ -  1950 לערך. השיטה החלה להופיע במערב החל משנות ה - 80 בצורת כלים וטכניקות כגון kaizen, 5s, kanban, just in time. המונח Lean, המתאר את כלל הכלים והתפיסה הניהולית האסטרטגית, הוגדר פעם ראשונה בשנת 1990, ע"י  וומאק, בספר
 The machine that changed the world. 

כיום מבינים בעולם התעשייתי ש - Lean אינו רק סט של כלים וטכניקות.
זוהי בראש וראשונה תרבות ארגונית, הלך רוח המאחד את הארגון תחת תפיסת עבודה אחת הממוקדת בלקוח.




מבחר ארגונים שאיתם צעדנו  בשנים האחרונות לאורך המסע ומהם למדנו המון: 


- ניהול והובלת יישום Lean כאסטרטגיה בתפעול 

- שיפור ביצועי שרשרת אספקה Lean & TOC

- בניית והובלת תכנית יישום Lean ברמת הנהלה 


- פיתוח מערך הדרכה בנושא Lean

- הדרכות בנושאי Lean במרכז הישראלי לניהול 

- ניהול פרויקט יישום Lean בתפעול



מוביל את תחום ה – Lean בחברתנו נעם זלינגר.
מהנדס תעשיה וניהול, הקים את חברת 4s בשנת 2000. בעל וותק של כ – 20 שנה בתעשייה. מומחה ליישומי Lean, מנחה אירועי קייזן, מדריך ובונה מערכי הדרכה מגוונים בתחום ה – Lean.
טלפון ישיר ליצירת קשר: 052-8378263