חדשנות אקולוגית

שימוש בכלים של Eco Innovation‚ חדשנות אקולוגית‚ ומיתוג ירוק ככלי מעשי בפיתוח וזיהוי הזדמנויות ירוקות

מי המציא את אופני השטח?

על פי התיאוריות הכלכליות המסורתיות אופני השטח ודאי הומצאו על ידי חברה גדולה לייצור אופנים. ישבו המפתחים במעבדה וחשבו על פרויקט חדש.
ובכן, התשובה היא –לא!

אם כך, בוודאי הרעיון נהגה במוחו של גאון . גם הפעם התשובה היא לא!

אופני השטח הומצאו על ידי המשתמשים.
 
ישב בחור בחצר ביתו בקליפורניה לקח את אופני המרוץ של אחיו, הרכיב להם את הכידון של האופנים הכבדות והישנות של אביו , המעצורים מכלי אחר... וניסה להבין מה השימוש של האופנים שייצר. לאחר כ-3 שנים החל למכור את האופנים שייצר כאופני שטח. החברות הגדולות לייצור אופניים החלו לייצר ולמכור אופני שטח רק כעבור 10-15 שנה. רק אז הן זיהו את המוצר והבינו שיש כאן שוק. כיום מהווים אופני השטח והאביזרים הנלווים כ-65% מכלל שוק האופניים.

כאשר רעיון משפיע על טווח רחב של טכנולוגיות או אנשים טמונה בו אי ודאות גדולה. זו הסיבה שהרעיונות החדשנים לא נולדים בדרך כלל בחברות גדולות.

קשה לדמיין את מנהל הפיתוח נכנס לישיבת הנהלה ואומר: "יש לי רעיון ענק, אני לא בטוח שאני יודע מה עושים איתו ומה השוק שלו, אבל בעתיד זה יהיה נפלא". לכן סביר שיאמר: "יש לי רעיון למוצר קיים, בשוק קיים וזו ההכנסה הצפויה"... 

 

השוק הירוק הוא שוק חדש.

 חברות רבות התמודדו בהצלחה עם דרישות סביבתיות חוקיות. אחרות הפכו לארגונים לא מזהמים על ידי טיפול בשפכים ופליטות. אחרים צמצמו את צריכת האנרגיה, המים או טביעת הפחמן שלהם.

האם תהליכים אלו בידלו את המוצרים או השירותים לעומת המתחרים או מתגו את הארגון כולו כירוק?
ברוב המקרים התשובה היא לא.

אז חשבנו על המוצר/שירות שלנו, יצרנו אותו בפחות אנרגיה וחומרי גלם, חסכנו קצת כסף בדרך, אך לא מיצינו את מירב הפוטנציאל הטמון בתהליכים אלו. לא מינפנו תהליכים אלו לבניית אסטרטגיה כוללת שתמצב את הארגון כמוביל סביבתי, לא יצרנו שוק חדש, הזדמנות חדשה או לקוחות חדשים.

 ההזדמנויות העסקיות שפותח השוק הירוק מציבות בפני המנהלים שאלות רבות, לדוגמא:

איך לזהות את המוצר או השירות המתאים ליירוק? שימתג את כל הארגון כירוק?

האם לחפש מוצר או שירות חדשים או ליירק מוצר קיים?

כיצד לזהות את תחום הפעולה שבתוכו הפיכת המוצר לירוק תהיה נכונה כלכלית?

האם מערכות הייצור שלנו מתאימות לשיטות ייצור חדשות? ליישום מודל עסקי וערכים חדשים?

מהן ההשלכות הנובעות משינוי דפוס השימוש והניצולת של מוצרינו וסל השירותים שלנו? מזניחת המודל העסקי הנוכחי?

מה הגבולות של הצמיחה בתעשייה בה אנו פועלים? האם קיים גבול פיזי לצמיחה?

מי הם הלא-צרכנים שלנו?

 

אנו מציעים שימוש בכלים של אקו-חדשנות, ומיתוג ירוק ככלי מעשי בפיתוח, לזיהוי הזדמנויות ירוקות. שימוש בכלים אלו עשוי לייעל תהליכים קיימים, לשפר את החיסכון שכבר הושג ולפתח שווקים חדשים וקהל יעד חדש.

מובילת התחום בחברתנו:
חגית שניר, תואר שני בניהול משאבי טבע וסביבה,
בעלת 15 שנות נסיון בתחומי איכות הסביבה וחשיבה אקולוגית. טל: 052-3293815